Rolling tones

Musikundervisning i folkeskoletiden

Som en del af den åbne skole muliggør Billund Kulturskole nu, at deres musikundervisning kan foregå i skoletiden  - og her er Kulturskolens intrumental- og sangundervisning et godt bud. 

Metode

Rolling Tones er en ordning, hvor elever på Billund Kulturskole modtager deres undervisningslektioner i den ordinære skoletid. Således går eleverne fra deres respektive skoletimer, når det er tid at gå til instrumentalundervisning eller sang, og efter lektionen på 25 min. går de tilbage til deres almindelige skoledag. Kulturskolens musiklærer tager hensyn til elevernes årgang, og de laver rullende skema således, at eleverne ikke forlader den samme time hver gang.

Praktisk afvikling

Musiklæreren sender skemaet for 3 – 5 uger ud til eleverne/forældre, og der sendes dagen før undervisningen en service-sms med ugens undervisningstid.

Forsøg med solo-undervisning i Guitar på Vorbasse Skole

Rolling tones er ikke et nyt projekt men et samarbejde mellem Billund Kulturskole og Vorbasse Skole, der nu kører på 2. sæson.

En af Billund Kulturskoles guitarlærere, Niels Evald Jensen (NEJ), tog i efteråret 2014 kontakt til Torben Precht Jensen, skoleleder på Vorbasse Skole. Sammen aftalte de en forsøgsordning i fem uger efter vinterferien, hvor undervisningslektionerne blev læst i den ordinære skoletid.

Ved forsøgets start var det aftalen, at ved første uhensigtsmæssige komplikation i forløbet ville forsøget blive stoppet. Forløbet afvikledes dog uden problemer de første fem uger, hvorefter det blev forlænget til påske. Lige inden påskeferien blev forløbet forlænget til sæsonens afslutning i begyndelsen af juni og Niels-Evald har sidenhen undervist med rullende skema på Vorbasse Skole. Det rullende skema virker glimrende, og eleverne kommer til tiden. Nogle få gange er undervisningstidspunktet blevet glemt, men det sker faktsik færre gange end under normale omstændigheder.

Reaktioner fra elever og forældre

Ifølge musiklærerne er eleverne og forældrene meget tilfredse med forsøget og føler ikke, at de mister noget af deres ordinære skoleundervisning.

”Hej Niels Evald

Jeg synes det er en fin Idé... Ungerne er nok lidt mere friske tidligere på dagen. Det er et kort afbræk fra undervisningen, så de lige får lidt luft og tankerne på noget de godt kan lide;)

Fint at det ikke er det samme tidspunkt hver gang, det er i forskellige fag eller en pause. Måske det også kunne blive i lektiecafé tid?

”Hej.

johan synes det er en god ordning nu hvor skoledagene er blevet længere.så længe det kun er 25 min og det ruller så det er forskellige undervisningstimer han må gå i, oplever han ikke han når at gå glip af noget.som forældre synes vi også det er en god ordning da børnenes eftermiddag er blevet kortere nu med skolereformen.synes også jeg hørte tale om/ læste at meningen var at i den nye skolereform skulle idrætsforeninger og musikskoler inddrages i skoledagen ?. Så indtil videre stor tilfredshed med ordningen her fra os.- og musik er jo en dejlig og vigtig ting for os alle.”        

Reaktion fra lærerne

Musiklærerens egen oplevelse af forsøget

”Jeg kan ikke sige, at eleverne er blevet bedre til at spille ved at få deres guitarundervisning i skoletiden. Men en ting, som jeg tydeligt kan mærke, er, at eleverne er mere friske. De virker mere oplagte, og vi når lidt mere på den konto.” Niels-Evald Jensen, guitarlærer på Billund Kulturskole

Parløb reklamebureau a/s